Štai atsisėdau parašysi įrašo į blogą. Sėdžiu ir darbe. Po darbo atsisėdu pavalgyti. Skaitydama sėdžiu. Žiūrėdama filmą taip pat sėdžiu. Atsikeliu valandai pasportuoti ir vėl sėdžiu. Miegu sveikas 8 val., per kurias (tikiuosi) taip pat nevaikštinėju. Skaičiuojant vidutinę mano darbo dieną, aš prasėdžiu/praguliu apie 19 – 22 valandas! O aš save laikiau judria mergina, nes juk pabėgioju, pasimankštinu.

Skaičiuojant vidutinę mano darbo dieną, aš prasėdžiu/praguliu apie 19 – 22 valandas! O aš save laikiau judria mergina, nes juk pabėgioju, pasimankštinu.

Visokie ekspertai ir mokslininkai skambina pavojaus varpais – sėdėjimas mus žudo. Žodis gal pasirinktas ir per stiprus, bet teisingas, nes veikia: dažnas sėdėjimas 40 proc. padidina riziką MIRTI per artimiausius 15 metų, o viena valanda aktyvaus sporto per dieną neišgelbės. Skamba ne daug žadančiai. Be to, esą per ilgas sėdėjimas padeda vystytis tokioms baisioms ligoms kaip diabetas. Net jei ir tokie skaičiai skamba kvailai, net ir kvailys supranta, kad judėjimas ar net stovėjimas laimi prieš sėdėjimą.

Kas veikia, o kas ne

Daugumoje straipsnių apie sėdėjimo žalą siūloma įsigyti stovimą stalą darbe. Ar jūs juokaujat? Atsinešiu į darbą stalą, persikelsiu gigantišką stacionarų kompiuterį ant jo ir visą dieną stovėsiu? Ne, ačiū. Pirmiausia, visą laiką stovėti tikrai nebus patogu, o tai trukdys tinkamai susikaupti.

Taip pat siūloma stovėti per TV reklamas. Bet juk dauguma per reklamą tiesiog perjungia kanalą. O labai didelė žmonių dalis netgi nežiūri TV, o kiurkso prie kompiuterio, kur tikrai nežiūri reklamų. Mano patarimas namie jau „pasidaryti“ stovimą stalą, t.y. pasidėti kompiuterį ant lentynos, prie kurios patogu stovėti. Suprantama, kad visą laiką neišstovėsit, tačiau tai padės labiau galvoti ir apie laiką praleidžiamą prie kompiuterio.

Vis dėlto yra ir gerų patarimų. Pavyzdžiui, darbe nesėdėti po 1 – 3 minutes kiekvieną pusvalandį. Aš manau, kad skaičių kartais netgi galima pakelti. Atsigaus ir akys, ir kojos, ir protas. Ką veikti? a) Išsivirti kavos ar arbatos; b) atsistoti ir išeiti paskambinti tiems, kurie laukia jūsų skambučio; c) pakalbėti su kolega. Bijot, kad prarasit vertingą darbo laiką? Priešingai - atsigavę tų kelių minučių darbą padarysit daug greičiau nei planavot. Pagal vieną tyrimą, tie vaikai, kurie daugiau stovėjo testą mokykloje išlaikė penktadaliu geriau nei visąlaik sėdintys.

Pagal vieną tyrimą, tie vaikai, kurie daugiau stovėjo testą mokykloje išlaikė penktadaliu geriau nei visąlaik sėdintys.

Patariama siekti tikslo sėdėjimą sumažinti 2- 3 valandomis per dieną. Skamba puikiai, klausimas – kaip? Čia jau turbūt prasideda visokie lipkite laiptais, nesinaudokite liftu. Gal ir neblogas patarimas, bet mano sąrašas būtų kitoks:

  1. Eikite pasivaikščioti.
  2. Jei atstumas ne tolesnis nei 10 minučių pėsčiomis, eikite, ne važiuokite.
  3. Jei mama/tėtis/draugas/draugė prašo ko nors iš parduotuvės, netingėkite ir nueikite.
  4. Jei matot, kad į stotelę atėjot anksčiau, vieną stotelę paeikite ir ten lipkite į autobusą ar troleibusą.
  5. Nepasidėti visų daiktų, maisto ar gėrimų ranka lengvai pasiekiamu atstumu. Pvz., įsipilti stiklinę vandens, o ją išgėrus atsistoti įsipilti antros ir pan.
  6. Paskaičiuokite, kiek laiko praleidžiate sėdėdami. Tikrai užsinorėsite pakelti sėdynę nuo kėdės.

Taigi, kiek laiko praleidžiate sėdėdami Jūs?