Mane visuomet labai erzino ir tebeerzina įvairios dabar ypač madingos dietos, tokios kaip vegetarizmas, veganizmas, žaliavalgystė ir panašios. Galbūt todėl, kad jos skatina gerokai apriboti savo maisto racioną ir teigia, kad grauždamas lapus būsi labai sveikas ir laimingas. Tačiau, prieš keletą metų populiarių dietų sąrašą papildė dar viena – Paleo dieta. Pastaroji skatina maitintis sveikai, neatsisakant to, kas man yra labai skanu ir suteikia reikalingą sotumo jausmą – mėsos. Mat alkana aš tampu labai pikta. Madų nesivaikau ir daug ko nedarau vien todėl, kad taip daro visi, tad Paleo dietą atradau pati, galima sakyti netyčia ir visai neseniai.

Jei dirbčiau centre, greičiausiai maisto ruošimas būtų maloni savaitgalio pramoga, eksperimentuočiau su naujais receptais ar gurmaniškais patiekalais. Tačiau dabar, kai penkias dienas per savaitę po aštuonias valandas praleidžiu Vilniaus pakrašty, kur šalia nėra jokių kavinių, kelis kartus per savaitę tenka gaminti, kad turėčiau ką įsidėti pietums. Pamėgau įvairius riebius ir itin sočius patiekalus, tokius, kaip makaronų ar bulvių apkepas su keptu faršu ir daug sūrio. Juk taip patogu – iškepei skardą šio gėrio, atsipjovei luitą, ir į dėžutę gražiai telpa, ir pasišildyti mikrobangų krosnelėje patogu.

Tačiau, kai pradėjau rimtai sportuoti, sąžinė nebeleido taip paniekinti savo sporto salėje išlieto prakaito, tad ir S., visada nedrąsiai priekaištaudavęs, kad mes visai nevalgom daržovių, pagaliau buvo išgirstas. Taip ant mūsų stalo atsirado vaisių pintinė, o pietums pradėjau neštis salotas. Po kurio laiko salotos ėmė nusibosti, sotumo jausmas greitai praeidavo, o atėjus žiemai vis dažniau norėdavosi šilto maisto. Galų gale, paprasčiausiai pritrūko įkvėpimo. Tuomet kažkur perskaičiau straipsnį apie pirmykščių žmonių dietą, kuri pametėjo man naujų maisto ruošimo idėjų.

Trumpai papasakosiu apie tai, kas yra Paleo (Paleolitinė) dieta. Šios dietos pagrindas yra maisto produktai, kuriais priešistoriniais akmens amžiaus laikais maitinosi mūsų protėviai. T.y. mėsa, žuvis, vaisiai, daržovės, šakniavaisiai, kiaušiniai ir riešutai. Kaip žinia tokius mitybos įpročius žmonės turėjo nuo tada, kai pradėjo gamintis įrankius iš akmens, t.y. nuo 2,6 mln. metų, iki tol, kol prieš maždaug 12 tūkst. metų pradėjo gyventi sėsliai, auginti grūdines kultūras ir gyvulius.

Šios dietos šalininkai teigia, jog žmonės labiau genetiškai prisitaikę valgyti tokį maistą, kurį natūraliai gauna iš gamtos, vien todėl, kad tai darė gerokai ilgiau, o pieno produktai, grūdai, ankštiniai augalai, cukrus ir alkoholis mūsų organizmui netinka ir netgi sukelia ligas. Ligos esą atsiranda dėl energijos pertekliaus: paleolito laikotarpiu buvo subalansuota iš maisto gaunama energija ir fizinis krūvis, kai tą maistą reikėjo dar ir susimedžioti. Atsiradus agrokultūrai, atsirado ir energijos perteklius, mat žmonės pradėjo gyventi sėsliai, mažiau judėti, o maistas tapo kaloringesnis ir sotesnis.

Apie šią ir dar vieną panašią dietą rašo ir viena mano mėgstama tinklaraštininkė (jei kam būtų įdomu, tinklaraščio adresas www.yogabycandace.com). Šios jaunos moters darbas ir didžiausia aistra yra joga ir sveikas gyvenimo būdas. Kai sieki geriausių fizinių rezultatų ir nori įkvėpti kitus užsiimti joga, mityba tampa labai svarbia gyvenimo dalimi. Vienas sunkus Candace gyvenimo tarpsnis (laimo liga, ilgas stiprių antibiotikų kursas, pakrikusi virškinimo sistema, nervingumas ir nepasitikėjimas savimi netekus jogos mokytojos darbo dėl sveikatos) paskatino ją atrasti GAPS (gut and psychology sindrome) dietą. Ši dieta padeda pašalinti sutrikusio virškinimo simptomus, sukeltus psichologinių priežasčių. Susidomėjau šia dieta, nes, atmetus tas „psichologines priežastis“, kurios man neaktualios, lieka gydomasis maisto produktų poveikis. Be to, paaiškėjo, kad ji, nepaisant kelių neatitikimų, labai panaši į Paleo dietą. 

GAPS dieta teigia, kad daržoves (žalias, raugintas, virtas) reikia valgyti kartu su mėsa ir žuvimi tam, kad būtų subalansuotas pH lygis. Mėsa ir žuvis organizme kaupiasi kaip rūgštys, o daržovės turi šarminančių savybių. Kita vertus vaisius (išskyrus avokadą) patariama valgyti kaip užkandį tarp pagrindinių dienos patiekalų, kad jie netrukdytų virškinti mėsą. Taip pat rekomenduojama visuose patiekaluose drąsiai naudoti natūralius riebalus iš mėsos, sviesto, kokosų ir alyvuogių aliejų.

Dar vienas dalykas, kurį skatina GAPS dieta – natūralūs probiotikai, t.y. rauginti maisto produktai. Jiems priskiriamos daržovės (kopūstai, agurkai) ir pieno produktai (jogurtas, kefyras). Čia ypač išskiriami rauginti kopūstai, kurie ne tik puikus vitaminų C ir U šaltinis, bet ir turi gerųjų bakterijų, taip reikalingų mūsų virškinimo sistemai. Žinoma, gerai prikirtus šio skanaus patiekalo, galime pasijusti kiek išsipūtę, tačiau valgant reguliariai ir nedideliais kiekiais, rauginti kopūstai turėtų pagerinti žarnyno mikroflorą ir vidurių pūtimą galėsime pamiršti visiems laikams.

Nuotr. cultured-foods.com

Nuotr. cultured-foods.com

Taip pat, GAPS dieta priminė man apie lydytą sviestą (ghee), kurį skatina vartoti vietoj įprasto sviesto ar aliejaus, nes tai grynas sviestas, aukštoje temperatūroje neputojantis ir nerūkstantis, be to ilgai negendantis. Jis gaunamas kaitinant sviestą ant silpnos ugnies, kol išgaruoja visas vanduo, atsiskiria susidarę baltymų tirščiai ir sviestas virsta skaidriais aukso geltonumo riebalais. Parduotuvėse yra pirkti šio sviesto, tačiau jį nesunkiai galima pasigaminti ir namie.

Nuotr. pinterest.com

Nuotr. pinterest.com

Esu chroniška smaližė, tad atsisakyti cukraus man labai sunku. Šiam atvejui abi mano minėtos dietos siūlo skanią išeitį – riešutų sviestas (geriau būtų migdolų, o ne žemės) užteptas ant obuolių riekelių, pabarstant riešutais (pvz., migdolų ir pekano), kokoso drožlėmis ir džiovintomis uogomis (pvz., spanguolėmis). Ši sveika saldėsio alternatyva mane labai džiugina, nes obuoliai ir riešutų sviestas yra mano silpnybė, kuri neretai stebina kitus.

Nuotr. pinterest.com

Nuotr. pinterest.com

Pabaigai noriu pasakyti, kad nesu linkusi į fanatizmą, tad į Paleo ar kokią kitą dietą stačia galva tikrai nepulsiu ir staiga drastiškai nepakeisiu savo mitybos įpročių. Pirmiausia iš šios dietos semsiuosi įkvėpimo sveikesnių pietų ruošimui, o kas bus ateityje – pažiūrėsime. Šiuo metu nenoriu atsisakyti avižinių dribsnių košės pusryčiams ar geriamo jugurto su brinkintomis chia sėklomis po treniruotės sporto salėje vien todėl, kad urvinės moterys to nevalgė. Tikrai kartais palepinsiu save makaronų patiekalais ar skaniu pyragaičiu, kai yra proga. Gyvenkime sveikai, tačiau negriaukime savo laimės drausdami sau mažas skanias nuodėmes.

Nuotr. laelh.blogspot.com

Nuotr. laelh.blogspot.com